Coaching to proces rozwojowy, dedykowany ludziom dostrzegającym obszary do rozwoju zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym. Coach wykorzystuje liczne strategie i narzędzia, aby kompetencje klienta mogły zostać pogłębione lub wzmocnione. Tempo zmian zachodzące na rynku pracy wymaga nie tylko zwiększania kwalifikacji merytorycznych i zawodowych pracowników, ale także rozwoju odnoszącego się do potencjału osobistego. Praca z coachem pozwala ten potencjał wydobyć i skorygować zachowania, które utrudniają osiąganie osobistych i zawodowych celów.
Poszukiwanie ścieżek rozwoju może dotyczyć życia zawodowego - mówimy wtedy o „Job-coachingu”, lub osobistego - wtedy mamy do czynienia z "Life-coachingiem". Usługą specjalistyczą jest Business coaching ukierunkowany na wsparcie biznesowe.
Pierwsza sesja
Dla coacha bardzo ważne jest poznanie swojego klienta (jego poglądów, wizji, sposobu patrzenia na świat). Pierwsza sesja traktowana jest jako zapoznawcza, diagnostyczna i konsultacyjna w obszarze coachingu. Podczas pierwszej sesji ustalane są:
- Główne cele klienta
- Główne obszary do rozwoju klienta
- Zakres pomocy coacha
- Ilość sesji coachingowych
- Zasady kontraktu coach - klient
Life-coaching i Job-coaching
Klientem Life-coachingu i Job-coachingu może być każdy, kto chce:
- Osiągać lepsze rezultaty w pracy
- Czuć się lepiej w życiu osobistym
- Czerpać więcej satysfakcji z relacji
- Znaleźć i realizować nowe cele
- Nadać sens własnym działaniom
- Wybrać odpowiednio swoją dalszą drogę życiową lub zawodową
Business coaching
Business coaching dedykowany jest menedżerom oraz przedsiębiorcom, w momentach gdy:
- Stoją przed ważną decyzją biznesową
- Chcą osiągać lepsze cele biznesowe
- Potrzebują inspiracji
- Potrzebują automotywacji
- Są managerami a chcieliby być liderami
- Chcą aby stosowane przez nich sposoby zarządzania były bardziej efektywne
- Czują wypalenie zawodowe
- Poczuli, że ich rozwój to już nie jest rozwój a stagnacja
Powrót do efektywności wymaga czasu, procesu, wsparcia i wzmocnienia.
Business Coaching wpisuje się we wszystkie te wymagania. Daje czas na skupienie się na rzeczach najważniejszych, wprowadza stopniowo i efektywnie w proces realnych zmian, wspiera rozwój nowych umiejętności managerskich i wzmacnia wiarę we własne cele i zasoby.
Coaching kryzysowy
Służy pomocy osobom, które znalazły się w umiarkowanym bądź lekkim kryzysie lub w ciężkim stresie. Praca z klientem w ramach coachingu kryzysowego składa się z dwóch etapów:
- Elementów interwencji kryzysowej
- Coachingu klasycznego.
Celem coachingu kryzysowego jest nie tylko przywrócenie klientowi dostępu do jego zasobów (np. poczucia kompetencji i poczucia własnej wartości) oraz pomoc w powrocie do optymalnego funkcjonowania, ale także uzyskanie wzrostu pokryzysowego (o ile klient chce pójść dalej, a nie tylko wrócić do równowagi).
W odróżnieniu od coachingu klasycznego, w coachingu kryzysowym duży nacisk kładziemy na psychoedukację oraz bardziej aktywną pomoc klientowi w znalezieniu rozwiązań swoich problemów oraz poradzeniu sobie z trudnymi emocjami (np. smutkiem, żalem, zamartwianiem się, strachem przed zmianą).
Kryzysy mogą dotyczyć zarówno życia zawodowego (np. utrata pracy, mobbing, problemy z poradzeniem sobie na stanowisku, bankructwo), jak i osobistego (np. rozpad związku, żałoba, choroba swoja lub bliskiego, kryzysy egzystencjalne, „kryzys wieku średniego”).
![]() ![]() |