Oferujemy pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży. W naszej pracowni obecnie pracują dwie terapeutki, które podczas terapii z dziećmi i młodzieżą stosują dwie odmienne metody. Krótko je opisaliśmy aby mogli Państwo zdecydować, jaką metodę wybrać by pomóc swojemu dziecku w pokonaniu trudności z jakimi się zmaga.
Jest to praca oparta na skutkach myślenia oraz zachowań, które danemu dziecku oraz jego najbliższym sprawiają trudność.
Są to mi.in.
• silne lęki,
• brak motywacji,
• stany depresyjne,
• strata bliskiej osoby,
• potrzeba wsparcia emocjonalnego
• trudności z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami lub osobami dorosłymi.
Praca oparta jest na współpracy psychologa, dziecka oraz rodziców. W efekcie terapii dziecko i nastolatek dowiaduje się "jak być swoim własnym terapeutą". Ponieważ większość z metod, które stosuje psycholog na terapii, mogą być stosowane przez dzieci i młodzież na co dzień, by mogły je samodzielnie zastosować kiedy problem powróci.
W przypadku dzieci młodszych (do 6 r. ż.) terapia odbywa się w nurcie behawioralnym jedynie z rodzicami dziecka (w niewielu przypadkach do pracy zaprasza się również dziecko).
Praca dotyczyć może:
• napadów złości dziecka,
• nieprzyjmowania leków, płynów lub posiłków,
• lęku separacyjnego,
• oddawania moczu lub stolca w miejscach nieprzeznaczonych do tego,
• wyrywaniu włosów, rzęs, brwi (Trichotillomania), itp.
Celem takich spotkań jest rozwiązanie zaistniałego problemu w niedługim czasie. Zachęcamy także do skorzystania z konsultacji psychologicznych dla rodziców, aby uzyskać wskazówki dotyczące prawidłowego rozwoju dziecka oraz dobrania odpowiednich metod, w razie zaistniałych trudności wychowawczych.
Drugim sposobem pracy z dziećmi jest metoda 15 kroków Dam Radę oryg. Kids’ Skills stworzoną przez fińskiego psychiatrę Bena Furmana, na bazie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. Metodę tą cechuje prostota. Każdy rodzic może z powodzeniem ją stosować względem swoich pociech w wieku od 3 do 12 lat. Może ona również być modyfikowana w zależności od potrzeb dziecka. Istotą metody jest wspieranie dziecka w jego rozwoju, począwszy od np. nauki ubierania się a kończąc na zmianie zachowania lub radzenia sobie z emocjami. Autor programu twierdzi, że większość problemów dziecka z emocjami i zachowaniem może zostać przezwyciężonychza pomocą tej metody. Jest to forma pracy, w której osoby pracujące z dzieckiem skupiają się przede wszystkim na zmianie, która ma nastąpić. Problem jest przekształcany w umiejętność, którą dziecko mogłoby się nauczyć. Dzięki temu dziecko chętniej współpracuje. Dziecko ma wpływ na to, kto je będzie wspierał, jak będzie ćwiczyło daną umiejętność, jak osoby wspierające będą mu przypominać o tym czego się uczy na wypadek gdyby o tym zapomniało. Bardzo ważnym elementem jest też planowanie wraz z opiekunami tego w jaki sposób będzie świętowało gdy już nauczy się danej umiejętności, oraz oczywiście samo świętowanie. Poniżej są przykłady problemów z jakimi zgłaszają się rodzice dziecka vs. umiejętności jakiej dzieci uczyły się w kontekście tych problemów.
Problem: | Umiejętność: |
- dziecko nie chce się bawić z rówieśnikami - dziecko wstaje w nocy i przychodzi do łóżka rodziców - dziecko obgryza paznokcie - dziecko nieśmiałe - dziecko energiczne, nie potrafiące czekać - dziecko szybko wpadające w złość -dziecko nie chce się samo ubiera |
- nauczyć bawić się z rówieśnikami - nauczyć się spać przez całą noc w swoim łóżku - nauczyć się dbać o paznokcie - nauczyć się mówić głośno - nauczyć się czekać na swoją kolej - nauczyć się ignorować prowokujące zachowania innych - nauczyć się samodzielnie ubierać
|
Powyżej są przedstawione przykładowe problemy i umiejętności jakich dziecko może się nauczyć. Jednak każdy człowiek jest inny dlatego też umiejętność, którą będzie uczyło się dziecko jest dopasowywane indywidualnie do jego możliwości i chęci. O tym jaka to będzie umiejętność decyduje dziecko przy pomocy swoich rodziców/opiekunów i przy wsparciu psychologa.
Rodziców lub opiekunów zainteresowanych zapisaniem dziecka na konsultację prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.